Danas se u sisačkoj Galeriji Striegl otvara posljednja ovogodišnja izložba: ‘Toplice’, Bojana Mrđenovića

Sisak, 23. prosinca 2021. – Gradska galerija Striegl najavljuje izložbu Bojana Mrđenovića koja je rezultat suradnje i koprodukcije s Galerijom Galženica. Izložba predstavlja seriju fotografija ”Toplice” koje su nastajale u različitim vremenskim intervalima od 2011. godine.

”Serija fotografija nastajala je kroz nekoliko godina, i predstavlja opservaciju života u toplicama. Kupališno – lječilišni kompleks sagrađen je 1980. godine. Od tada do danas društveno ekonomske okolnosti su se značajno izmijenile, pa se čini da se trenutno ne uklapaju u viziju razvoja Hrvatske kao luksuzne turističke destinacije. Prekrivene patinom vremena, pomalo strše kao relikt nekog prošlog sustava. Kretanje kroz prostor ostavlja dojam da su ljudi i prostor organski povezani, da se procesi odvijaju u vlastitom sporom ritmu, neopterećeni pitanjima nacionalne ekonomije. Usredotočenost na opuštanje i njegu tijela reflektira sustav socijalne njege i brige, za koji se čini da se polako i sigurno raspada u korist osobnog razvoja i individualnosti.” / Bojan Mrđenović

Iz teksta Josipe Lulić:

Bojan Mrđenović svojim objektivom od 2011. godine istražuje kompleks Daruvarskih toplica, izgrađen 1980. na mjestu toplih termalnih izvora poznatih još iz antičkog doba.

Toplice su prostor skrbi zajednice: mjesta gdje bolesnici dolaze na rehabilitaciju, ali i gdje se vikend-posjetitelji zabavljaju, prijatelji susreću, a djeca uče plivati. Zbog svoje društvene funkcije toplice u vrijeme kasnog kapitalizma djeluju izglobljeno. U svijetu koji se galopom približava potpunoj komodifikaciji, posebno u sferama zabave, zdravstva i turizma, Mrđenovićeve fotografije djeluju fantazmagorično. Istovremeno, toplice su stvarne i opipljive: ispunjene su ljudskim tijelima, radom koji omogućava njihovo funkcioniranje, materijalnošću arhitekture. Dok se krećemo izložbenim prostorom, krećemo se i prostorom toplica, interijerom i eksterijerom, mijenjamo rakurse, primjećujemo detalje i sklapamo cjelinu. Ipak, kada god pomislimo da smo iščitali određenu poruku ili ideju kojom možemo jednostavno obuhvatiti izložbu, već će nas iduća fotografija ili njen detalj demantirati: na svaki pokušaj omeđivanja fotografije odgovaraju interpretativnim viškom koji uvijek usmjerava pogled negdje drugdje. Ove su slike prepune unutarnjih napetosti, supostojećih suprotnosti – fotografije dijalektike.

Tu dolazimo do osnovne teme Toplica: teza, tek postavljena, smjesta proizvodi i svoju antitezu. Ova se dijalektička igra provlači kroz niz antagonističkih parova: javno-privatno, prirodno-društveno, individua-kompleks, radnici-gosti, forma-sadržaj. Mrđenović fotografira ritam arhitekture hodnika, ali na dnu fotografije vide se kolica koja nas upućuju u potragu za radnicama kompleksa i promišljanje o nevidljivom radu kojeg naziremo tek u tragovima. No, radnice ubrzo prestaju biti nevidljive: one sjede i piju kavu na krovu zgrade ili razgovaraju s kupačima. Toplice su izgrađene kako bi služile gostima, a ponegdje ih i apsorbiraju: kupači gube svoje obrise u vodi bazena. Nalazimo se u socijalističkoj arhitekturi jasnog rastera i čvrstih linija, koje nestaju u izmaglici i refleksiji prirode. Javni prostor ispunjen je gotovo nagim tijelima.

Izložba Toplice podstiče na promišljanje samog promatranja stvarnosti, odnosa rada i konzumacije, pitanja o tome što je zapravo javni prostor, ili činjenice da je priroda uvijek ujedno i konstrukt. Koristeći mogućnosti i potencijale intrinzične formi fotografije, Bojan Mrđenović postavlja okvir za estetsku spoznaju, zacrtavajući novu dimenziju i kvalitetu teorijskim i političkim temama.

Izložbu možete pogledati u Gradskoj galeriji Striegl od danas, 23. prosinca 2021., do 23. siječnja 2022. godine.

Bojan Mrđenović rođen je 1987. godine u Virovitici. 2006. godine završio je opću gimnaziju u Daruvaru. 2011. godine diplomirao je na preddiplomskom studiju povijesti umjetnosti i informacijskih znanosti u Zagrebu. 2015. godine diplomirao je na diplomskom studiju filmskog i TV snimanje na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Član je Hrvatskog društva filmskih djelatnika i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. U zvanju docenta predaje umjetničku nastavu na Odsjeku snimanja Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu. Bavi se filmom i fotografijom.

IZBOR IZ STRUČNOG I UMJETNIČKOG RADA:

Samostalne izložbe:

 

2019. Mali gradovi, Muzej grada Pakraca, Pakrac

2019. Magistrala, MKC, Split

2019. Magistrala, Art radionica Lazareti, Dubrovnik

2019. Budućnost, Muzej Museo Lapidarium, Novigrad

2018. Magistrala, Pogon Jedinstvo, 10. međunarodni festival Organ vida

2018. Grčki dnevnik – 17. dani performansa u Varaždinu, Gradski muzej Varaždin

2018. Put stvaramo hodajući, Muzej Moslavine, Kutina

2018. Grčki dnevnik, Galerija Rigo, Novigrad

2018. Grčki dnevnik- Galerija Prozori, Zagreb

2017. Photodistorzija festival, Galerija Zuccato, Poreč

2017. Uvozna pustinja, Salon Galić, Split

2016. Čija Trešnjevka – Baza, Zagreb

2016. Tranzice – galerija Fiducia, Moravska Ostrava

2015. Uvozna pustinja – Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb

2015. Imported Desert – Likovni salon, Celje

2014. Toplice – galerija Lang, Samobor

2014. Budućnost – galerija Zvonimir, Solin

2013. Budućnost – galerija PM, HDLU Zagreb

2013. Budućnost – galerija makina, Pula

2013. Budućnost – Art centar Luža, Dubrovnik

2012. Dobrodošli – galerija Waldinger, Osijek

2012. Dobrodošli – galerija Klovićevi Dvori, Kula Lotrščak, Zagreb

2011. Dobrodošli – galerija Florin Dom, HDLU Dubrovnik

Skupne izložbe:

2020. Porečki anale, Poreč

2019. Refreshing Memory / Kad spomenici ožive, Galerija Nova, Zagreb

2019. Tišina je ovde gluvoća / Silence is deafness here deafness, Galerija Podroom, Beograd

2018. Mesh Gallery, Rotterdam

2018. Gradove smo vam podigli – o protivrečnostima jugoslavenskog socijalizma, Beograd

2017. 5th Odessa Biennale of Contemporary Art, Odessa

2017. Arterija festival suvremene umjetnosti, Novigrad

2016. 33. Salon mladih – Troškovnik, HDLU, Zagreb

2016. Umjetnost je važna, ali umjetnost nije dovoljna – Galerija suvremene umjetnosti Celje

2016. Red Carpet 2016 nagrada za mlade umjetnike – Muzej turizma, Opatija

2016 T-HT nagrada@MSU – Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

2015. Bijenale mladih Europe i Mediterana – Milano

2014. Hrvatski krajolik: poravnavanja povijesti na imaginarnom horizontu – Institut za suvremenu umjetnost, Zagreb

2014. Likvidacija – Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb

2014. Fotograf u javnom prostoru – Galerija Greta, Zagreb

2014. Riflessioni sulla crisi – Hangar, La Fornace di Asolo, Treviso

2013. Le Nostre Mura – Museo Casa Giorgione, Castelfranco Veneto

2013. Drava Art Biennale – Muzej grada Koprivnice

2013. I was in Kosovo – Duplex 100m2, Sarajevo

2012. Aftermath – Changing Cultural Landscape: Pordenone, Ljubljana, Zagreb, Beograd, Cetinje, Bratislava, Beč

2012. A Personal Gaze At Mutual Space – Savignano Imagini festival, Savignano

2011. Rovinj Photodays 2011, izložba finalista – Rovinj, Zagreb, Rijeka

Nagrade i priznanja:

2017. Nagrada Marina Viculin, Organ Vida festival

2016. Red Carpet Croatia, nagrada za mlade umjetnike

2013. Rovinj Photodays, 1 mjesto u kategoriji “Arhitektura”

2012. Rektorova nagrada sveučilišta u Zagrebu

Rezidencije, studijski boravci, radionice:

2018. MESH galerija Rotterdam, rezidencijalni boravak

2018. Udruga Mavena – Galerija Praktika, Split, rezidencijalni boravak

2018. Art radionica Lazareti, Dubrovnik, rezidencijalni boravak

2015. Rezidencijalni program Centra za suvremenu umjetnost iz Celja, Slovenija

2015. ISSP – međunarodna ljetna škola fotografije, Kuldiga, Latvia, voditelj Alexander Gronsky

2014. Film Rave, međunarodna filmska radionica, Poznań, Poljska

2014. Turizam, arhitektonski razvoj, vizualna i kulturna percepcije prostorne proizvodnje duž Jadranske obale, voditelj David Kendall

2013. Le Nostre Mura – Castelfranco Veneto, Italija

2013. Private investigations, Conegliano, Italija, voditelj Francesco Jodice

2013. I was in Kosovo, Prizren, Kosovo, voditelj Pep Bonet

Objavljene publikacije:

2018. Grčki dnevnik (Bojan Mrđenović i Stipan Tadić), izdavač Muzej Lapidarium, Novigrad

2017. Toplice / The Spa, izdavač: Ured za fotografiju