Program ovogodišnjeg 17. Festivala svjetskog kazališta u Hrvatskom narodnom kazalištu na održanoj konferenciji za medije predstavili su umjetnički ravnatelji Dubravka Vrgoč i Ivica Buljan. Predstave koje će biti prikazane su Lomeći valove Les Théâtres De La Ville De Luxembourg iz Luksemburga redateljice Myriam Muller, Neprijatelj naroda, kazališta Schaubühne Berlin iz Njemačke, glasovitog njemačkog redatelja i stalnog gosta Festivala Thomasa Ostermeiera te projekt Nachlass kazališne trupe međunarodnog ugleda – Rimini protokol, Théâtre de Vidy Lausanne iz Švicarske.
Intendantica HNK u
Zagrebu, Dubravka Vrgoč istaknula je kako je u 17 godina, koliko i traje
festival publika mogla vidjeti više od šezdeset europskih i svjetskih
kazališnih skupina koji su u tom trenu određivali izgled europskog i svjetskog kazališta.
„Ove ćemo godine vidjeti tri najbolje od najboljih predstava europske i
svjetske produkcije koji upućuju na nove trendove a obilježile su teatar u
prošloj sezoni“, rekla je Vrgoč na konferenciji za novinare.
Festival će otvoriti predstava Lomeći valove, 28.rujna, Les Théâtres De La Ville De Luxembourg iz Luksemburgaredateljice Myriam Muller. Dvadeset i pet godina nakon snimanja istoimenog filma koji je odmah privukao veliku pažnju, danski redatelj Lars von Trier sa suradnicima napravio je i scensku verziju teksta, imajući na umu ne samo one koji su gledali i zavoljeli film, nego i one generacije koje ga nikad nisu vidjele. Glavna pokretačka sila i filma i predstave je ono dobro u nama. Gledatelji će imati priliku pogledati kontroverznu, hrabru ljubavnu priču ali i strastvenu dramu s religioznim dogmatizmom.
Ravnatelj Drame HNK u Zagrebu Ivica Buljan rekao je kako ovogodišnji Festival s tri predstave nastavlja predstavljati tematski i autorski umjetnike koji su već etablirali kao pokretači kazališnih estetika te je izdvojio predstavu berlinskog kazališta Schaubühne Neprijatelj naroda, dramu velikog nordijskog pisca Henrika Ibsena koju redatelj Thomas Ostermeier čita iz perspektive suvremenosti a koja će biti izvedena 1.listopada.
„Thomas Ostermeier i Schaubühne kazalište hrabro se i inovativno nosi s klasičnim ali i suvremenim repertoarom kao što pokušava i HNK. Neprijatelj naroda prikazuje Ostermeiera i njegov vrhunski ansambl u fantastičnoj glumačkoj formi. S jedne strane publika uživa u fikcionalnom, u samoj priči, prikazujuću svu Ibsenovu narativnu raskoš, a s druge je riječ o potpuno suvremenom performansu za koji se čini da je napisan danas, za suvremenu publiku“, pojasnio je Buljan.
U redateljskoj koncepciji Ostermeiera, Ibsenova drama problematizira političke, društvene i ekološke teme te omogućuje publici sudjelovanje u raspravi koja miješa stvarnost i fikciju. Glumci se obraćaju publici tražeći njihovo mišljenje o postavljenim suvremenim problemima, tako da je u tom trenutku kazalište u drugom planu. Svaka rasprava može biti različitog trajanja i intenziteta, ovisno o zemlji u kojoj se predstava izvodi.
Jedna od atrakcija ovogodišnjeg Festivala svjetskog kazališta, kazališna je trupa Rimini protokol, Théâtre de Vidy Lausanne iz Švicarske, koja prvi put gostuje u Hrvatskoj. Međunarodni ugled stekli su projektima dokumentarnog kazališta a mnoge njihove radove karakterizira interaktivnost i upotreba tehnologije na zabavan način.
Njihov projekt Nachlass, redatelja Stefana Kaegia, scenografa i kipara Dominica Hubera, s producentom Brunom Devilleom i dramaturginjom Katjom Hagedorn propitkuje temu smrti u suvremenom svijetu.
U osam pripremljenih soba bit će smješteno osam ljudi koji ili evociraju životne uspomene ili se povjeravaju onima koji su u blizini. Svaki od njih je izabrao mjesto na kojem će primiti svoje goste u prolazu i kojima će na svoj način prenijeti nešto od svoga života. Ovim projektom Rimini Protokol svjedoči o paradoksalnom odnosu koje današnje društvo ima prema smrti. Od čega se sastoji naš proživljeni život? Koje uspomene ostaju? Koliko će nas pamtiti oni koji ostaju? Što ćemo prenijeti budućim generacijama? To su pitanja koja se ne mogu riješiti administrativnim popunjavanjem formulara. Projekt Nachlass oblikuje društveno sjećanje i svjedočanstvo podsjećajući svakoga o vezama s onima kojih više nema i onome što će se prenijeti u budućnost.
ŽELJKO KRZNARIĆ