U četvrtak, 30. svibnja 2019., ljubitelji dramske umjetnosti imat će priliku pogledati pretpremijernu izvedbu Krležine drame „Adam i Eva“ u dubrovačkom u Kazalištu Marina Držića.
Krležina drama „Adam i Eva“ prvi put je objavljena u časopisu „Kritika“ 1922., a potom kao posljednja u nizu »legendi« u knjizi „Legende“ 1933. godine. Ova jednočinka sažima poetičke značajke legendi, kako tematske tako i stilske, služeći se pritom istim simboličkim slikama i govorom, patosom, starozavjetnom temom i elementima fantastike. Krleža je kroz antropološku tematiku, građanski milje te erotiku kao izvor dramskoga konflikta vješto integrirao elemente modernističke poetike u ekspresionistički postav drame.
Premda je jednočinka, „Adam i Eva“ je komponirana trodjelno, a ti se dijelovi doimaju kao činovi. Prvi se dio zbiva u hotelu „Eden“, gdje se odigrava mučni rastanak dvoje ljudi koji traje već tri dana. Čovjek želi raskinuti sa Ženom, a Žena bi pak njega htjela zadržati i u tom nastojanju prijeti samoubojstvom. Čovjek u afektu izaziva Ženu neka to i napravi, ali ona odustaje. U njihovu sobu ulazi nekakav Gospodin u crnom, koji poziva Čovjeka i Ženu da završe svoju prepirku te uspijeva nagovoriti Čovjeka da napokon okrene Ženi leđa i otputuje. Čovjek odlazi, a Žena, ostavši sama, se baca kroz prozor. Nakon što je pokopana, Žena izlazi iz lijesa i počinje lutati podzemljem. Za vrijeme putovanja vlakom, Čovjek iz novina saznaje da se Žena ubila te otvara vrata vagona i baca se pod kotače vlaka. Čovjek i Žena susreću se u nekakvoj krčmi u podzemnom svijetu, gdje se ponovo upoznaju (zato što ne prepoznaju jedno drugo, niti se sjećaju svog prijašnjeg, zemaljskog života). Zbližavaju se i ponovo stupaju u vezu, da bi potom dospjeli na nekakve rajske livade, na kojima raste jabuka. Rajski perivoj se na kraju opet pretvara u otrcanu hotelsku sobu.
Odnos žene i muškarca, prikazan kao vječni sukob dvaju arhetipova, čini okosnicu drame. Priča je to koja ne može okončati niti smrt glavnih aktera, već ona kreće uvijek iznova čineći tako fatalni krug. Iz „rajskog vrta“ (edena) za ovo dvoje nema izlaza.
Iako je prvi put izvedena 1925. u zagrebačkom HNK u režiji Branka Gavelle, a po njoj je snimljen i film, „Adama i Evu“ naša kazališta nisu baš često uvrštavala u svoj repertoar. Tim više nas veseli odluka Kazališta Marina Držića da istu postavi na svoje daske. Biti će vrlo zanimljivo vidjeti na koji će način redateljica Helena Petković, koja je ujedno i adaptirala Krležin tekst, interpretirati predložak.
Na konferenciji za novinare gospođa Petković je rekla kako je bio izazov pronaći način na koji bi se ekspresionistički i simbolistički motivi, koji se inače provlače kroz cijeli ciklus „Legendi“, zadržali i u ovoj postavci „Adama i Eve“ te da je zato u svojoj adapciji tekstu dodala dijelove iz „Na rubu pameti“ kako bi otvorila prostor igre.
„Što je, dakle, danas tu zanimljivo? Jesmo li već sve rekli o preljubnicima i preljubnicama, o aferama po hotelskim sobama, o vlakovima koji kasne i vjernim Penelopama koje kod kuće čekaju svoje nevjerne muževe da se vrate sa „službenih putovanja“ ili živimo u društvu koje je jednako malograđansko, tračersko i banalno kao i ono Krležino? Možda i nešto gore? Možda u ovom vremenu prividnih sloboda živimo neslobodnije i licemjernije nego ikada? Što je ono što mi skrivamo iza uređenih i strukturiranih života koje vodimo i kako teatar to može razotkriti? Za kazališnu je igru uvijek najpotentinje baš ono što je skriveno…“ – napisala je Helena Petković u svom predstavljanju predstave.
Premijera „Adama i Eve“ će se održati u petak 31. svibnja, a repriza 1. lipnja 2019. godine.