Sabina Mikelić: Beyond the Choir
MSU i Pogon Jedinstvo, utorak, 7. svibnja 2019, u 18 i 20 sati
U Dvorani Gorgona u 18 sati, u suradnji s 12. Subversive Festivalom, bit će predstavljeno umjetničko istraživanje Sabine Mikelić Filming Beyond – Voicing Relations. S umjetnicom će razgovarati Leila Topić, kustosica programa Kinematografije otpora.
U nizu probnih snimaka koje redateljica predstavlja publici u sklopu dragocjenih istraživačkih procesa naslovljenih Filming Beyond – Voicing Relations, postupno izranjaju konačne vizualne forme, autobiografski, odnosno biografski elementi i odnosi koje evociraju pojedine otočke lokacije. Filmski proces, ističe redateljica, donekle je transparentan: „Ne skrivamo da snimamo, greške postaju dio procesa.“ Autorica naglašava kako joj je „filmski kadar stvaran, poput života samog. Dopuštam mu življenje svojega života, omogućavam mu probijanje njegovih okvira – izvan filma u život i iz života u film.“ Važnost glasa Sabina ističe u razrješavanju međugeneracijske traume kad predlaže, snimajući obitelj, kako bi „trebali početi tišinom“ dozvoljavajući glasu, nekontroliranom smijehu, a naposljetku i pjesmi, da potakne proces iscjeljivanja traume.
U 20 sati u Pogonu Jedinstvo (Trnjanska struga 34) bit će predstavljena multimedijska instalacija Sabine Mikelić Beyond the Choir.
Glas je okosnica višekanalne instalacije u kojoj se istodobno istražuju mogućnosti zvuka, glasa i tišine unutar filmskog jezika, uzajamnost protagonista filma i redateljice te analiziraju odnos, značenja odnosno, afektivne i kognitivne veze s „našim škojem“ kako Sabina naziva rodni Rab. Ljudski glas (često u lokalnom idiomu) odnosno pjesma (tradicijska) postaje katalizator nelinearnog pripovijedanja u mnogim kadrovima. Nadalje, glas je instrument koji objašnjava i povezuje znanja, memoriju i značenja koje pojedinci ili grupe razvijaju sa specifičnim mjestom. Ovdje je zanimljiv Sabinin otpor prema vizualnim stereotipovima mediteranskog krajobraza. Ne prikazuje nam, primjerice, turističke belviste bijelih stijena i modrog mora nego su dokumentarne ili poetsko-realistične scene organizirane na način da strukturiraju fizičke i društvene veze, odnosno društveno konstruiranu ukorijenjenost u određenom mjestu.
Kustosice: Dina Pokrajac i Leila Topić
Zahvala: Marijana Stanić, voditeljica Galerije 90-60-90
Producent: Vedran Grladinović
Tehnički postav: Vedran Grladinović, Marin Kovačević (ARTiSAN)